REÇETE KARŞILANIRKEN YAŞANAN TEREDDÜTLER HAKKINDA

Reçete karşılanması sırasında bazı tereddütlerin oluştuğu meslektaşlarımız tarafından bildirmiştir. Konuya ilişkin yayınlamış olduğumuz duyurulardan hatırlatılmasına gerek duyduklarımız aşağıda sunulmuştur.

 

Bilgilerinize sunulur.

 

 

E-rapor uygulamaları ile ilgili olarak eczacı odaları ve meslektaşlarımız tarafından Birliğimize yapılan bildirimler Sosyal Güvenlik Kurumu?na iletilmiş olup, Kurum tarafından verilen cevaplar aşağıda yer almaktadır.


TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ

 

 

E-RAPOR İLE İLGİLİ SORULAR VE CEVAPLARI

1.SORU: Sistem aynı tarihte aynı teşhisle iki farklı rapor kaydedilmesine izin vermiyor (örneğin bir ilacın raporu genel cerrahi tarafından çıkarılmış, bir ilacın raporu enfeksiyon hastalıkları tarafından) çözüm öneriniz nedir?

CEVAP:
Aynı gün aynı teşhisle iki farklı branştan raporun e-rapor olarak çıkartılması mümkün olmadığından hastanelerin kendi içinde koordine olarak, tek tanı için tek rapor çıkartılması öngörülmektedir. Böylece bir kişiye ait aynı teşhis için birden fazla raporun kayıtlarda bulunması engellenmektedir.

2.SORU: Katılım paylı hastalıklar için 20.00 koduyla rapor çıkarıldığında ayrıca teşhis yer almayabiliyor. Bu durumlarda hastalıklarla ilgili asıl teşhisin açıklama bölümüne mi yazılması gerekiyor? Ör: Neurontin için nöropatik ağrı raporlarını 20.00 ile hazırlıyorlar. Açıklama bölümüne "nöropatik ağrı" diye belirtilmesi mi gerekiyor?

CEVAP:
Katılım paylı rapor bile olsa her teşhis için uygun olan ICD-10 kodu seçilmekle birlikte diğer ilavelerin açıklama bölümüne eklenmesi de mümkün olabilmektedir.

3.SORU: Bazı hastanelerde bir raporda yer alan ayrı teşhislerin ICD kodları rapor kaydedildikten sonra birbiri ile yer değiştirmiş olarak çıkıyor. Hastaneler açıklama olarak bunun otomatik olarak böyle olduğunu söylüyorlar. Ör: Glokom H40, Göz kuruluğu H04 olarak bilgisayara yazılmasına rağmen sistemde glokom H04, Göz kuruluğu H40 olarak çıkıyor. İl müdürlükleri bunu kesinti sebebi olarak değerlendirir mi?

CEVAP:
Bu tip durumlarda hastanelerin etken maddeler ve ICD kodlarını sisteme gönderiş biçimleri hatalıdır. Hastane yazılımlarından kaynaklanan bu problemin yine hasteneler tarafından düzeltilmesi gerekmektedir.

4.SORU: Şu anda e-rapor, etken madde kontrolü yapmıyor. A maddesi raporda kayıtlıyken B maddesini raporlu ilaç olarak ekrana çıkarıyor. Bu da raporda kayıtlı olmayan ilaçların raporlu olarak yanlışlıkla verilmesine sebep oluyor. Bunu engelleyecek bir yöntem düşünülmekte midir?

CEVAP:
E-raporda kayıtlı olmayan ilaçların raporlu ilaç olarak ekrana çıkması sistem tarafından şu an için engellenmemekle birlikte bununla ilgili gerekli çalışmalar yapılmaktadır.

5.SORU: Raporlu bir reçeteyi sisteme kaydettiğimizde hastanın aynı ilaç için sahip olduğu eski tip ve e-rapor aynı ekranda görünüyor. Bunlardan hangisinin e-rapor hangisinin eczaneden girilmiş eski tip rapor olduğu anlaşılmıyor. Yanlışlıkla elle girilen raporu seçmiş olmamak için hastanın raporunu ayrıca sorgulatıp raporun çıkarıldığı tarihe bakılması gerekiyor. Bu da zaman kaybettiriyor. Rapor seçim ekranında raporun E-rapor mu yoksa eski rapor mu olduğunun anlaşılmasını sağlanabilir mi?

CEVAP:
Rapor seçim ekranında raporun e-rapor mu yoksa eski rapor mu olduğunun anlaşılmasına yönelik şu an için bir çalışma olmamakla birlikte öneriniz Kurumumuzca değerlendirilecektir.

6.SORU: Grip aşısı gibi aşılar için ayrıca rapor hazırlanması mı gerekmektedir? Ya da grip aşısının etken maddesi raporda yer almalı mıdır?

CEVAP:
Grip aşısı için gerekli olan rapor teşhis kodunun (20.06) ve etken maddenin e-rapora işlenmesi gerekmektedir.

7.SORU: E-raporla verilmiş reçetelerin ekinde rapor çıktısı gönderilmediğinden akşam gün içerisinde e-raporla verilen reçetelerin kontrolü bilgisayar başında yapılmak durumunda kalınıyor. Sistem çalışmadığı veya bilgisayar olmadığı durumlarda kontroller zorlaşıyor. Acaba reçete dökümünde ayrı bir bölümde veya isteğe bağlı olarak baskı alınabilecek ayrı bir sayfada e-raporla ilgili bilgiler gösterilemez mi? Böylece kontrollerin reçete dökümü üzerinde yer alacak e-rapor bilgileri üzerinden yapılması bilgisayara bağımlılığı ortadan kaldıracaktır.

CEVAP:
Kurumumuzca e-rapor ile ilgili herhangi bir döküm istenmemektedir. Sözleşmeli eczanelerin kendi reçete kontrollerinde kullanmaları için döküm alabilmelerine imkan vermektedir.

8.SORU: Mamalarda sorun yaşanmaktadır. Enteral beslenme ürünü diye genel ifade kullanıyorlar. Ürünün adını yazamıyorlar. Açıklama kısmını yine boş geçiyorlar. Çözüm öneriniz nedir?

CEVAP:
Enteral beslenme solüsyonları için etkin madde kodu tek olup ürün adı açıklama bölümüne yazılabilir.

9.SORU: Kurumunuz tarafından yapılan açıklamada hastalardan ek belge istenmeyeceği belirtilmiştir. Ancak makula dejenerasyonu gibi hastalıklarda ek belge istenmesi bildirilmiştir. Bu gibi istisnai hastalıkların tam bir metninin yayınlanması hem kontrol birimlerinin hem de eczacıların işinin kolaylaşmasına yardımcı olur. Örneğin Koroner Arter Hastalığında klopidogrel vermek için anjiyografi kağıdının alınıp alınmama durumu gibi.

CEVAP:
Ek belge istenecek istisnai hastalıklarla ilgili bir çalışmamız olmamakla birlikte bu bilgiler açıklama kısmında belirtilmelidir.

10.SORU: Raporların açıklama kısımlarına tanınan alan bazen yetersiz olmaktadır ve bilgiler sığmamaktadır. Çözüm öneriniz nedir?

CEVAP:
Açıklama kısmına 2000 karaktere kadar bilgi yazılabilmektedir. Bu konuda hastanelerden herhangi bir şikayet Kurumumuza iletilmemiştir.

11.SORU: Hastaneler aynı teşhisle bir ikinci e-rapor çıkartamamaktadır. Örneğin hatalı bir e-raporla reçete sisteme işlendiyse hastaneden doğru olarak çıkarılacak rapora izin vermemektedir. Çözüm öneriniz nedir?

CEVAP:
Hatalı raporun silinerek doğru raporun işlenmesi gerekmektedir.

 

 

TEB'nin E-RAPOR UYGULAMALARI HAKKINDA SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPTIĞI BAŞVURU VE SGK BAŞKANLIĞI TARAFINDAN İL MÜDÜRLÜKLERİNE GÖNDERİLEN YAZI HAKKINDA

 

Bilindiği gibi, 01.11.2010 tarihi itibariyle devreye alınan e-rapor uygulaması hakkında Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığınca yayımlanan SUT Hakkında Duyuru 6 ve SUT Hakkında Duyuru 7 ile, tereddüt yaşanan bazı konulara açıklık getirilmiştir.

Bu duyurularda, hasta ve eczane mağduriyetine yol açılmaması için ?01.11.2010 tarihinden 5.12.2010 (5.12.2010 dahil) tarihine kadar anlaşmalı eczanelerce reçetesi karşılanan ve laboratuar tetkiki gibi hekim tarafından tamamlanması gereken bölümleri eksik olan elektronik raporlara dayanılarak karşılanmış reçeteler için bu eksiklikler nedeniyle kesinti yapılmayacağı, 06.12.2010 tarihinden itibaren elektronik raporlarda yer alması gereken bilgileri eksik olan (örneğin LDL, KMY, ALT, Hbs değerleri gibi) reçetelerin kesinlikle karşılanmayarak, hastaların gerekli düzenleme yapılmak üzere ilgili hekime yönlendirileceği,? belirlenmiştir.

Sosyal Güvenlik İl Müdürlükleri tarafından yapılan reçete kontrollerinde, 06.12.2010 tarihinden önce karşılanmış olan e-raporlarda, açıklama bölümünde yer almayan laboratuar tetkiki gibi bilgilerin, reçete ekinde çıktı olarak yer alması gerektiği gerekçe gösterilerek iade ve/veya kesinti yapılmak istendiği konusunda Birliğimize çok sayıda bildirim yapılmıştır. Bu bildirimler gereğince, Birliğimiz tarafından Kuruma başvurularak İl Müdürlüklerinin, Kurum duyurularına uygun işlem yapmaları konusunda bilgilendirilmesi talep edilmiştir.

Konu hakkında Kurum tarafından Sosyal Güvenlik İl Müdürlüklerine gönderilen duyuru ekte yer almaktadır. (Ek-1)

Ayrıca, Kuruma yapmış olduğumuz başvuruya istinaden, e-raporda yazılı olan ICD-10 kodu ile reçete kontrolleri sırasında sistemde görünen ICD-10 kodunun uyumsuz olması, eczaneye ibraz edilen e-rapor çıktısında yer alan bilgiler ile, reçete kontrolü sırasında ekranda aynı e-rapor için görünen bilgilerin farklı olması gibi sorunların da giderilmesi beklenmekte iken, duyuru metninde bu sorunlarla ilgili bir ibare yer almadığından, bu konularla ilgili olarak Sosyal Güvenlik Kurumu?na yeniden başvuru yapılmıştır.

 

 

SOSYAL GÜVENLİK KURUMU'NUN SAĞLIK UYGULAMA TEBLİĞİ HAKKINDA DUYURUSU (6)

 

Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından 01.11.2010 tarihi itibariyle devreye alınan E-Rapor uygulamaları ile ilgili olarak meslektaşlarımız ve Bölge Eczacı Odalarımız tarafından Birliğimize bildirilen pek çok sorun çeşitli yazılarımızla Sosyal Güvenlik Kurumu?na iletilmiştir.

Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından 09.11.2010 tarihinde (bugün) www.sgk.gov.tr adresinde ?Sağlık Uygulama Tebliği Hakkında Duyuru (6)? başlıklı bir duyuru yayınlanarak Sağlık Uygulama Tebliğinin bazı maddelerinin uygulamasına açıklık getirilerek başvurularımıza toplu yanıt verilmiştir.

Yapılan açıklamaya göre;

Sağlık hizmet sunucularında ilaç temini amacıyla oluşturulan sağlık kurulu raporlarının hazırlanması ile ilgili işlem basamakları 1.10.2010 tarihli duyuru ile bildirilmiştir.

1-Bu duyurunun 3 üncü maddesinde elektronik raporların eczane tarafından kaydedilmesine izin verilmeyeceği belirtilmiştir.

Ancak MEDULA sistemine giriş yetkisi bulunmayan; Türk Silahlı Kuvvetleri sağlık tesislerinde ve 1. basamak sağlık tesislerindeki Uzman Hekimler ile Aile Hekimliği Uzman Hekimlerince düzenlenmiş raporların anlaşmalı eczaneler tarafından sisteme kaydedilmesine devam edilecektir.

2-Sağlık Uygulama Tebliği?nin ?6.İlaç Temini Ödeme Esasları? başlıklı bölümü ve bu bölüm ile ilgili eklerde, bazı ilaçların kullanımı için düzenlenecek raporların ekinde belge ibraz edilmesine ilişkin Tebliğ?de hükümler yer almaktadır. Elektronik rapor düzenlenmesi durumunda Tebliğ?de rapora ekleneceği belirtilen belgelere ait bilgiler rapor içinde belirtilecek olup, ayrıca belge istenmeyecektir.

Örnek: SUT?un 6.2.28.B- Ezetimib (statinlerle kombinasyonları dâhil) maddesi kapsamında elektronik rapor düzenlenecek olması durumunda, LDL düzeyi için ayrıca belge istenmeyecek olup, raporun ?Açıklama? bölümünde LDL değerinin tetkik tarihi ile birlikte belirtilmiş olması yeterli olacaktır.

Ancak; SUT?un 6.2.33. Makula Dejenerasyonunda Kullanılan İlaçların Kullanım İlkeleri başlıklı maddesi gereği rapor ekinde aranan hasta anamnezi, FFA ve lezyona ait renkli resim gibi belgelere ait bilgiler, elektronik rapor içinde belirtilemeyeceğinden, bu belgeler sağlık kurumunda hasta dosyasında muhafaza edilecek, belgelerin değerlendirilme sonucu raporun açıklama bölümünde belirtilecektir.

Bu duyurunun 1 inci maddesinde belirtilen raporlarda Tebliğ?deki rapora belge istenmesiyle ilgili uygulamalar aynen devam edecektir.

3-211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununa tabi olarak Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapan askeri ve sivil personelin kendileri, mesai saatleri içerisindeki müracaatlarını öncelikle Türk Silahlı Kuvvetlerinin 1. basamak sağlık ünitelerine yapacağından, anılan personele 2. veya 3. basamak sağlık kuruluşundan reçete düzenlenmesi halinde reçete ekinde mutlaka sevk belgesinin bulunması gerekmektedir.

4- Kurumca ödemesi yapılacak ilaçlara ait reçete ve raporların Sağlık Uygulama Tebliğinde yer alan hükümler doğrultusunda düzenlenmiş olması gerekliliği bulunmaktadır. Bu nedenle sözleşmeli eczanelerin SUT hükümlerine göre eksikliği bulunan elektronik raporlara dayanılarak reçete karşılamamaları gerekmektedir.

5-Aile Hekimliği uygulamasında aile hekiminin yokluğunda bu hekimlerin hastalarını muayene eden diğer hekim veya aile hekimlerinin elektronik reçetelerdeki doktor bilgilerini çizip kendi kaşelerini basmak suretiyle düzenlenen reçeteler kabul edilmeyecektir.

 

01 Mart 2011 - Okunma Sayısı : 13811