İTS İŞLEYİŞİ VE KAREKODSUZ İLAÇLARIN DURUMU DEĞERLENDİRME TOPLANTISI HAKKINDA BİLGİLENDİRME


20.05.2010 TARİHİNDE YAPILAN ?İTS İŞLEYİŞİ VE KAREKODSUZ İLAÇLARIN DURUMU DEĞERLENDİRME TOPLANTISI? HAKKINDA BİLGİLENDİRME

   İlaç Takip Sisteminin işleyişi ile ilgili değerlendirme yapmak ve karekodsuz ilaçların durumu konusunu değerlendirmek üzere  uygulamanın tüm ilgili tarafları (Sağlık Bakanlığı İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü,  Sosyal Güvenlik Kurumu, Türk Eczacıları Birliği, sanayiciler ve depocular), Sağlık Bakanı Sayın Prof.Dr.Recep Akdağ başkanlığında 20.05.2010 (dün) bir toplantı gerçekleştirmiştir.

Bu toplantıda, Sağlık Bakanı Sayın Prof.Dr.Recep Akdağ,

- 01.01.2010 tarihinden itibaren firmalar tarafından karekodsuz ürün üretilemeyeceğinin Yönetmelik ile belirlenmiş olduğunu,

- 19.02.2010 tarihinde sektörle yaptıkları görüşmede, 01.06.2010 tarihinden itibaren karekodsuz ürünlerin hiçbir şekilde karşılanamayacağı konusunda karar alındığı ve firmaların bu konuda gerekli hazırlıklarını tamamlamaları için mutabakat sağlandığını,

- Alınan karar ve varılan mutabakata rağmen, şu an piyasada hatırı sayılır oranda karekodsuz ürün bulunduğunun görüldüğünü, ancak 01.06.2010 tarihinden itibaren, karekodsuz ürünlerin ?kusurlu ürün? kabul edileceğini ve Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından kesinlikle satın alınmayacağını,

- Firmaların, karekodsuz bulunan ürünlerini, 01.06.2010 tarihine kadar karekodlu hale getirmek ve sisteme tanımlı olmayan ilaçlarını da İTSye bildirmek konusunda hazırlıklarını ivedilikle tamamlamaları gerektiğini,

- Depoların da mutlaka sisteme dahil olacağını; hem ilaç firmalarının hem de depoların, sisteme geçiş ile ilgili olarak hazırlıklarını bir an önce bitirmeleri gerektiğini ifade etti.

Sayın Bakan, 01.06.2010 tarihinden itibaren, karekodsuz ilaçların ?kusurlu ürün? sayılacak olması nedeniyle, bu tarihten itibaren piyasadaki tüm ilaçların kontrol edilerek, karekodsuz olduğu tespit edilen ürünlere ilişkin geri çekme işlemi uygulanacağını da vurguladı.

Toplantıda, Türk Eczacıları Birliği tarafından,

Yönetmeliğe aykırı bir Genelge ile 01.06.2010 tarihine çekilmiş olan uygulamanın geçiş sürecinin Danıştay tarafından yapılan iptal ile yeniden 01.01.2011 tarihine ötelendiği gerçeğinin altı çizilerek; bu ürünlerin SGK tarafından 01.06.2010 tarihinden itibaren satın alınmamasının yada ?kusurlu ürün? sayılmasının hukuka uygun olmadığı ifade edildi.  Bu durumun yeni bir hukuki süreç başlatacağı, bunun yanında, bu ürünlerin tamamının eczaneler tarafından depolara iade edilmesi ile, mevcut kaotik durumun daha da derinleşeceği konusu tüm katılımcıların dikkatine sunuldu.

Ayrıca,  İlaç Takip Sistemi ve MEDULA Eczane Provizyon Sistemi üzerinden karekodlu ilaç satış bildirimi işlemlerinde gelinen noktada, 

1. İTS ile Medula Eczane Provizyon sisteminin, online olarak çalışmadığı ve kesintiye uğramış olduğu,

2. Medula Eczane sisteminin 20.05.2010 tarihi itibarıyla bağlantı sorunlarının yaygın bir şekilde devam ettiği ve aynı ilde, hatta aynı sırada bulunan eczanelerin bir kısmının sisteme giriş yapabiliyor iken, bir kısmının yapamadığı, bu uygulama ile ilgili yaygın kanaatin, sistemin sınırlı sayıda eczanenin giriş için açılmış olduğu ve böylelikle tıkanmanın yaşanmayacağı varsayımı ile hareket edildiği,

3. SGK Java Yeşil Kart Provizyon Sisteminin, İTS ile doğrudan bir bağlantı kurmaması nedeniyle, bu reçetelere ait bildirimlerin bir eczane programı aracılığıyla yapılmasına ihtiyaç duyulduğu; ancak bu noktada, İTS?ye bildirimi yapılmamış ilaçların onayının alınamaması nedeniyle, ilaç temininde sıkıntı yaşandığı, 

4. SGK kapsamı dışında kalan yurt dışı sigortalı vatandaşlarımız, TSK, TBMM gibi farklı provizyon sistemine sahip kurumların reçetelerin ne şekilde karşılanacağının halen çözümlenmediği  ile ilgili bir çözüm getirilmediği,

5. Eczanelerde bulunan karekodsuz ilaçların eczane stoklarının % 50?sini oluşturması itibariyle, 01.06.2010 tarihinden itibaren bu ilaçların ?kusurlu ürün? kabul edilerek SGK tarafından alınmayacak olması halinde, bu ilaçların tümünün depolar aracılığıyla firmalara iade edileceği,

6. Firmalar tarafından yapılan geçici karekodlama işlemlerinde de yeterli işlem kalitesi sağlanamadığı ve geçici karekodların karekod okuyucular tarafından okunmadığı,

bildirildi.

Bu sıkıntıların çözümlenmesi ve sistemin daha sağlıklı bir şekilde işleyebilmesi için yapılması gerektiğini değerlendirdiğimiz işlemler ve çözüm önerilerimiz;
 
1. Danıştay tarafından alınan yürütmeyi durdurma kararının, karekodsuz ilaçların yıl sonuna kadar satışına imkan sağlaması nedeniyle, bu konuda Yönetmelik hükmünün esas alınması ve eczanelerde bulunan KAREKODSUZ ilaçların yıl sonuna kadar kupür ve barkodu kesilerek ödenebilmesi,

2. Medula Eczane Provizyon Sisteminde 20.05.2010 tarihinde yaşanan aksaklığın, her zaman yaşanabileceği değerlendirilerek, bir an önce bu konuda gerekli önlemlerin alınması;

3. Yeşil kart için satış bildirimi sırasında karekodlu ilaçlar için onay sorununu giderecek bir düzenlemenin ivedilikle yapılması,

4. SGK kapsamı dışında kalan yurt dışı sigortalı vatandaşlarımız, TSK, TBMM gibi farklı provizyon sistemine sahip kurumların reçeteleri ile ilgili sıkıntıların giderilmesi

5. Geçici karekodların validasyonunun yapılarak kontrolden geçirilmesi,

6. Eczanelere karekodsuz ve İTS?ye bildirim kontrolü yapılmamış hiçbir ürünün  satılmaması, bu konuda diğer paydaşların önlem almalarının sağlanması,

7. İlaç temin hizmeti ile ilgili mevzuatta, gerekli düzenlemelerin yapılması, 

8. Medula ve Yeşil kart Java Provizyon sistemine girilmiş reçetelerin, eczanede kullanılan programlara sorunsuz olarak aktarım yapabilmesi için gerekli düzenlemelerin yapılması,

9. Firmaların, ürettikleri ürünleri İTS?ye bildirimlerini tamamlamaları konusunda gerekli tedbirlerin alınması, 

10. Medula ve İTS sistemlerinin çalışmadığı durumlarda Türkiye?de eczacıların hastalarına nasıl ilaç verecekleri konusunda net bir düzenleme yapılması,
olarak sunuldu.

Toplantıda, AİFD yetkilileri tarafından, ilaç üreticilerinden kaynaklanmadığı tespit edilen, karekod okuyucu nedeniyle okunamayan veya ?İTS?ye kayıtlı değildir? uyarısı nedeniyle satılmayan ürünlerin eczanelerden iade edilmemesi gerektiğinin ifade edilmesi üzerine, Birliğimizce, ilaç ambalajına karekod konulmasının ve karekodun İTSye tanımlanmasının firmaların sorumluluğunda olduğuna dikkate çekilerek, ilaç firmalarının bu konudaki eksikliklerinin giderilmesi gerektiği, eczacılarımızın, sistem tarafından tanınmayan ürünü iade etmemesi gibi bir yaklaşımın söz konusu olamayacağı belirtildi.

Sayın Bakan Prof. Dr.Recep Akdağ toplantıyı sonlandırırken, toplantıya katılan kurumların önümüzdeki hafta içerisinde bir kez daha davet edilerek son durumun gözden geçirileceğini ve tarafların önerileri değerlendirilerek sürecin bundan sonraki yürütümüne karar verileceğini bildirdi.

Konuyu, tüm meslektaşlarımızın bilgilerine sunar, gelişmelerin Bölge Eczacı Odalarımız ve internet sayfamız aracılığıyla duyurulacağını bildiririz.